PDA

Se fuld version : Vindruer - Vindruer

jytte molin
08-09-2007, 19:50
vi har så mange blå vindruer udenfor op af et plankeværk, men i guder hvis vi skal spise alle dem så tror jeg vores maver slår en kolbøtte

så er der nogle der har gode ideer måske en dram,

lige nu har jeg plukket en grydefuld der er lagt lagvis med sukker det skal være marmelade (en prøve ) (t)

vtj
08-09-2007, 20:04
du kan jo også lave din egen vin (t)

jane72
08-09-2007, 20:12
Hvis marmeladen lykkes Jytte, vil jeg gerne have opskriften...

vi har nemlig et drivhus med overflod af druer...

hundeuld
08-09-2007, 20:15
Jamen det bliver god marmelade, men du kan jo også tørre dem, og spise dem som rosiner i løbet af vinteren.

hundeuld
08-09-2007, 20:18
Smut herind, der er masevis af opskrifter med druer
http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/frugt-gront/frugt/vindruer.php

birdie4760
08-09-2007, 20:44
I mit første hus havde jeg vindruer i massevis og brugte dem til saftevand og gele - begge dele blev rost meget. Geleen var der så vidt jeg husker opskrift på i den grønne syltebog

jytte molin
09-09-2007, 21:29
gode ideer i kommer med

nu har jeg lavet marmelade og vi har prøvesmagt uhm den smager godt

tella jeg har ikke en rigtig opskrift men tog ca. 500 gr. druer lagde dem lagvis med melis (så det dækker) det stod et døgn, så kogte jeg det, og da jeg mente at saft og kraft var kogt ud, siede jeg, og blendede bærene kogte det op og kom mere melis i efter smag og til sidst marmelit og atamon håber du kan finde ud af det ellers skriv igen,

og her er så hvad det blev til 3 glas, i morgen vil jeg lave pandekager der tror jeg det er rigtig godt til

jytte molin
09-09-2007, 21:32
først nu så jeg det link du har lagt ind hundeuld taaaak for det sikke en masse mums ((O))

jytte molin
17-09-2007, 18:23
vil lige fortælle at vindrue-marmeladen er god både på brød og pandekager

har været inde på det link som hundeuld har fundet, og hold da op alle de opskrifter der er,

så en af de første dage skal jeg lave mere, der er også en kage og figen-drue syltetøj, så nu skal jeg ud og have købt de andre ingredienser, skal nok fortælle resultaterne (:) (:)

vtj
17-09-2007, 19:51
uhm, det lyder godt det er en skam der ikke er sådan en prøvesmagknap - vupti, så er der en lille skuffe der åbner og der ligger en smagsprøve.(t)

Zep
17-09-2007, 19:54
Det lyder spændende (awd

supersine669
17-09-2007, 19:57
uhm, det lyder godt det er en skam der ikke er sådan en prøvesmagknap - vupti, så er der en lille skuffe der åbner og der ligger en smagsprøve.(t)

Det lyder da LÆKKERT. Kan Ivan ikke sørge for det?....(t)

vtj
17-09-2007, 20:05
jow og så tager vi patent på det og lever lykkeligt til vores dages ende (ghf

hundeuld
17-09-2007, 21:46
Hvornår skal vi komme og prøve smage Jytte, for det vare for længe inden Ivan får lavet den skuffe (ghf

jytte molin
18-09-2007, 10:45
jamen jeg kan da tage et glas med når vi skal til træf i terapihobby, ellers må i

jo komme den her vej, der er prøvesmagning onsdag kl. 14 i næste uge
lad mig nu lige komme igang, nu går jeg over til købmanden og handler jeg vil prøve at bage den kage der er

god ide med den skuffe iiiiiiiiiiivan er du igang (ghf

supersine669
18-09-2007, 11:19
JUBIIIIIIIIIIII - der kommer Tommy og jeg også terapihobby....

MUMS...

jytte molin
18-09-2007, 14:37
juuuuuhu supersine så får vi set din Tommy, dejligt at mødes igen

nu skal i se jeg har høstet, og som i kan se er der stadig mange druer, så nu er det pille arbejde, de er mere modne end på billede

er der nogen der kender en snaps på druer (:) (:)

jytte molin
18-09-2007, 20:24
ja de smager også godt sådan direkte i maven Inge Gregersen men vores er lidt sure i år nok solmangel for sidste år var de søde

nå men se nu hvad jeg har fremstillet i dag
billed 1: drue valnød snaps
billed 2: figen drue marmelade
billed 3: syltede druer som skal stå 2 dage omrøres nogle gange

hundeuld
18-09-2007, 21:14
Uha det ser godt ud Jytte.. men tror du ikke lige du skulle finde noget sødt at putte i den snaps, den vil efter min ringe evne komme til at rense tænder i bitterhed.

Dejligt at komme til at hilse på Tommy Supersigne..

ingeborg
19-09-2007, 08:19
Jeg fik også blod på tanden, da jeg læste denne tråd, så jeg plukkede 2 kg druer i går, men der er mindst 10 kg druer tilbage på stokken.

Skal lave gele i dag. Tænker at lave figen/vindrue syltetøj, men hvad med stenene i vindruerne? Bliver de kogt ud, eller skal det blendes? Jeg er for doven til at pille dem ud (R) (sludder, jeg er ikke doven, jeg har ikke tid)

Der står i opskriften, at vindruer og figner skal simre i 5 timer, er det ikke lige lovlig længe?

Jeg venter også på den smagsprøve-knap (t)

hundeuld
19-09-2007, 09:23
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiivaaaaaaaaaaaaaaaaaa aan hvorfor skal vi vente så længe (Å) skynd dig nuuuuu(k)

jytte molin
19-09-2007, 20:00
hundeuld: du siger noget den vil nok snerpe,tror du jeg kan komme sukkerknalde i der er en halv flaske tror du 10 er nok

Inge Gregersen: tak for rådet med at knibe enden af,det vil jeg huske til næste år

Ingeborg: skægt at du også fik blod på tanden, nej jeg har ikke pillet sten ud

men man skal lade vand og farin koge og så klippede jeg med en saks fignerne

ud og kom i, lod det koge ca. 1 kvarter. til jeg syntes de så bløde ud

blendede frugten og lod det hele koge 1 halv time, kom så lidt marmelit og

atamon i. sammenlagt tid ca. 1 time det smager rigtig godt, skålen med druer der ligger med melis skal syltes hele dem vil jeg bruge ligesom tyttebær

så blev der lidt mere til den søde tand, idag en vindrue kage, der har jeg taget sten ud, mums hvor den lugter godt og den kan sagtens fryses hvis man vil lave flere, altsammen er fra de link hundeuld har lagt ind velbekommen ((O))

hundeuld
19-09-2007, 20:10
Uha uha Jytte NU ikke mere, jeg går amok i køleskabet.

Jeg ville smide en klasse hyldebær i eller nogle paradisæbler..i den der snaps

ingeborg
19-09-2007, 20:16
Tak for hjælpen Jytte.
Gryderne står og simrer. Den ene med drue og figen (som jeg skar ud i kvarte)
den anden med hele druer, som jeg har tænkt at blende og evt si, hvis kernerne ikke kan blendes ordentligt.
Jeg er netop færdig med gele'en.
Men jeg har stadig massevis af druer, så måske skulle jeg nedsætte mig som vinbonde, hvis skaderne ikke når at æde dem allesammen.

Den kage du har bagt, ser meget lækker ud (xyk)savle-savle

ingeborg
20-09-2007, 10:09
MUMS hvor det smager. ((O))

Jeg kan kun anbefale, at man sylter sine vindruer.

hundeuld
20-09-2007, 13:04
I bliver da mere og mere onde... (k)

jytte molin
20-09-2007, 16:22
ja ja hundeuld nu skal du ikke lide mere, jeg vil fortælle vi smagte kagen i aftes

den ser pæn ud så er det sagt, lidt for tung efter min kagesmag, (Å)

men alt sylterriet er mums jeg kan godt lide smagen af farin i marmeladen og

jeg tror de sidste druer vil jeg lave saft af (:)

ingeborg
20-09-2007, 17:53
Det er fedt at være fæl (ghf

Jeg har sat 3 kg druer over svag varme, de koger nok snart. Når jeg har lavet marmelade af dem, holder jeg syltefri et par dage. For det er godt nok hårdt arbejde (ghf

jytte molin
21-09-2007, 15:18
jamen dog jamen dog som du kan, dejligt med noget nyt og hjemmelavet,

jeg holder også lige en pause, meeeen så kommer jeg nok igen for vi har flere druer,

og ja det er lidt hårdt med det sylter ri og jeg skal på jagt efter nogle glas (Å)

ingeborg
21-09-2007, 16:18
Jeg er også løbet tør for glas, men ikke for druer.

Havde et par glas syltetøj med på arbejdet, men selv om de gjorde hvad de kunne, blev glassene ikke tømt, så nu må vi leve af syltetøj hele week enden.

Det er godt nok hårdt

OPR1
21-09-2007, 18:08
ALtså Jytte.......jeg tror du skal forfremmes til syltetøjs- og kagemums leverandør til Terapi og Hobby træffet. Jeg er sikker på at du så nemt som ingenting kan få afsat et par glas syltetøj.

Jeg vil ihvertfald gerne købe et glas

jytte molin
21-09-2007, 19:45
galleri det er en god ide og jeg har mange druer stadig, en kage kan jeg da godt lave til træffet, det er skrevet bag øret (:) (:)

OPR1
21-09-2007, 19:49
galleri det er en god ide og jeg har mange druer stadig, en kage kan jeg da godt lave til træffet, det er skrevet bag øret (:) (:)

Det er bare lækkert - og jeg vil ihvertfald meget gerne erhverve mig et glas syltemums eller to

jytte molin
23-09-2007, 11:52
galleri: det kan du godt få. skal nok tage lidt med, vil du have den med figen
og drue eller kun drue,

du kan nok se udvalget er stort det er en velassortered forretning (ghf (ghf

hundeuld
23-09-2007, 12:24
Uha Jytte 2 glas med figner, kan jeg bestille det....(R)

OPR1
23-09-2007, 12:27
galleri: det kan du godt få. skal nok tage lidt med, vil du have den med figen
og drue eller kun drue,

du kan nok se udvalget er stort det er en velassortered forretning (ghf (ghf

Da jeg elsker druer, så skal det helst være ren drue - Uhmmm

jytte molin
23-09-2007, 19:49
hundeuld: der er 2 glas figen drue marmelade

galleri: der er 2 glas ren drue marmelade (:)

OPR1
23-09-2007, 20:29
hundeuld: der er 2 glas figen drue marmelade

galleri: der er 2 glas ren drue marmelade (:)

Du er da en skat

(k)

hundeuld
22-10-2007, 22:00
Nu husker du vores "slik" ikke Jytte æøs

jytte molin
23-10-2007, 19:42
ja det gør jeg skam, selv om min husker er en si så har jeg husket det (:)

hundeuld
28-10-2007, 11:49
Uhm det smager så gu godt det der ((O))
Tak Jytte(k)

OPR1
28-10-2007, 12:30
Har bare guffet marmelade i dag - nøjjjj en himmerrigsmundfuld.

Tak Jytte, fordi du gad tage det med (k)

jytte molin
28-10-2007, 12:47
velbekommen begge to, og tak for hundeuld du fandt opskrifterne

så er der et helt år til næste høst, kan lige fortælle jeg lavede saftevand af resten af druerne det er bare sk.de godt

ingeborg
28-07-2008, 12:47
Mine druer skal vist hænge i 6-8 uger endnu, før de er blevet store og blå nok til at komme i syltegryden

ingeborg
29-09-2008, 08:56
I år har jeg lavet saft af druerne.

Da jeg var bange for at ren druesaft blev for sød, tilsatte jeg rabarber og det er der kommet en dejlig frisk smag ud af.

24258 3 kg blå druer og 1 kg rabarber gav 4 l saft

hundeuld
02-09-2012, 11:15
Så er det vist være den tid hvor der skal syltes/tørre lave vin osv...

Strikkelene
02-09-2012, 14:04
Det lyder spændende.

Jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor vi ikke brugte alle de druer, vi havde i vores drivhus i Sorø. Mine forældre har nok ikke haft tid til det. Min far lavede en overgang vin af æblemost - Sauterne vin. Men druerne blev aldrig brugt.

hundeuld
19-09-2012, 14:50
Uha da jeg fik sådan nogle dejlige søde vindruer hos IngeK og Kaj i lørdags hvor smagte de godt, de var ikke så store men smagen*133* savler stadigvæk