PDA

Se fuld version : Hækling for børn og nybegynder

rokken
18-01-2007, 18:51
Maj77:

Min 8-årige niece er vild med at hækle. Jeg har lært hende at lave luftmasker og fastmasker, og når hun er på besøg hos farmor (min mor) forsvinder der ofte en hæklenål og et garnnøgle.

Jeg har tænkt mig at give hende en lille kurv til jul med garn, hæklenål og nogle nemme opskrifter, så hun kan få sit eget udstyr. Er der nogen, der kender en god hækleskole, som kan bruges af børn? Jeg lærte mig selv at hækle vha. Politikens "Jeg hækler selv" fra 1971, som jeg fandt i min mors gemmer, men jeg var også et meget grundigt og tålmodigt barn

En anden mulighed ville være at lave en mappe til hende med opskrifter - kopier eller fra nettet. Er der nogen, der kender nogle gode hjemmesider?

rokken
18-01-2007, 18:52
jeg synes det er en helt skøn historie du fortæller...

hvor er det dejligt at du opelsker hendes glæde ved håndarbejdet...jeg har selv lært at hækle som barn, men ingen af mine voksne døtre er interesseret..(i noget som helst)..til min store sorg....nu håber jeg at jeg kan øve lidt indflydelse på mine b.b.piger. har købt en børnesymaskine til en start. den lille Andrea elsker at sidde sammen med mig og trykke på knapper og skifte tråd m.m..og de siger begge at de vil lære at sy ligesom Bedste...

nå, det var fortabelse i en håndarbejdssjæls dybe følelser...

jeg har ikke noget svar eller henvisning til dig...
udover at rose dig for at være en dejlig faster og din gode ide´......(og din hue er bare vidunderlig og klæder dig forrygende)..

jeg ved der er udgivt nogle hækle/strikkebøger for store piger ...men det er jo en anden snak..!!
håber du finder hvad du søger...der skal nok være hjælp at hente her hos rokkerne...

rokken
18-01-2007, 18:54
der er noget her....

http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=603395 (http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=603395)

rokken
18-01-2007, 18:54
De to bøger for børn ser spændende ud, Dorthe. Jeg glæder mig til at få dem hjem fra biblioteket.

Hilsner fra Majbritt - som skal ud at købe de første julegaver i dag!

rokken
18-01-2007, 18:55
Tja ... det er jo lidt en smagssag ... bogen anbefales til børn 9 - 10 år - men alt det er jo så relativt - efter hvilken hjælp og hvor øvede/intresserede børn er. Husker lige "den stak" jeg har liggende (nylig lånt )evt. har din interesse, måske vi ses inden de skal/bliver afleveret ! ( ups... har lige fået rykker på "8 dags lån " julebøgerne ellers får jge nææææsten aldrig jeg har aldrig bøde på biblioteket ! ) Kan lige se om de kan genlånes samtidig med jeg afleverer ... ! Men nu ved jeg jeg ikke behøver låne bøger på bibliotekt - kan bare tage ud til dig og låne

rokken
18-01-2007, 18:56
Gaven var et stort hit! Jeg købte en lille kuffert i Søstrene Grene og fyldte den med gode sager: hæklenål str. 5, lyserødt garn, Sys Fredens' lille hækleskole og et par opskrifter fra Sjov for børn i en lille mappe. Min niece blev naturligvis begavet til langt op over begge ører med bunker af legetøj, men tænk sig, hun gik i gang med at hækle en hue fra hækleskolen og sad med det hele aftenen! Hun var slet ikke til at drive i seng. Hmm, det virker bekendt

1. juledag ringede hun og spurgte, om hun ikke måtte komme ud til farmor og farfar (mine forældre) så vi kunne sidde og hækle. Det måtte hun selvfølgelig, og jeg må sige, at jeg er imponeret over, hvor langt hun nåede med huen. Jeg foreslog ellers, at hun begyndte med et lidt mindre projekt, men nej, hun ville selv bestemme. Jeg må nok alligevel hellere prøve at finde nogle små overkommelige projekter til hende - hvis nogle herinde har en god ide, skal de være meget velkomne.

(nps Julehilsner fra,
Majbritt - stolt faster

rokken
18-01-2007, 18:56
Stolt faster der bare har givet sin niece en meget meget stor gave, nemlig at skabe selv.....
Om 5 år kan du melde hende ind på rokken.dk

rokken
18-01-2007, 19:10
Jeg vil så gerne lære at hækle, men det falder mig lidt svært.
jeg har gjort forsøget med at hækle grydelapper, men det går på en eller anden måde galt,
De bliver smallere og smallere jo længere jeg kommer frem i projektet, forstår I hvad jeg mener? (x)
nogen forslag til hvad jeg så skal øve mig på?

rokken
18-01-2007, 19:10
Tina prøv at gå derind og se pungen i download

Og til os andre, vi må se at få lagt nogen flere begynder opskrifter ind til download.

rokken
18-01-2007, 19:11
husk at tælle hvor mange masker du har efter hver række så er det lettere at få det pænt i begyndelsen

rokken
du skal huske at vende med:
ved fastmasker: 1 luftmaske, og start i den yderste maskelænke på tilbagevejen
ved stangmasker: vend med 3 luftmasker, og start i den yderste maskelænke på tilbagevejen...

måske lyder det som volapyk....det er nemmere at sedet end læse om det...

rokken
ja, det er altid i slutningen det går galt, jeg kommer ned i den forkerte maske, men det er nok en god ide, at tælle, det har jeg ikke lige tænkt over før.

rokken
18-01-2007, 19:12
jeg har kigget på de begynder opskrifter du anbefalede mig, men hvordan finder jeg selv opskriften, I må bære over med mig i starten, jeg er endnu ikke helt dus med dette forum

rokken
18-01-2007, 19:12
Hvad med et enkelt tørklæde som f.eks. dette her
http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=93&&d_id=41&&lang=dk (http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=93&&d_id=41&&lang=dk)

Eller hvad med noget, hvor du skal hækle rundt, når du nu har lidt problemer med at vende? Et par forslag:

http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&&d_id=90&&lang=dk (http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&&d_id=90&&lang=dk)
http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&&d_id=89&&lang=dk (http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&&d_id=89&&lang=dk)

rokken
18-01-2007, 23:07
Har I forslag til nogle gode projekter til en begynder?

Noget småt.

rokken
18-01-2007, 23:07
Start med at købe en meget lille hæklenål og et lillebitte nøgle garn (H)
Nej undskyld, men jeg kunne ikke lade være, der kommer nok en der kan hjælpe dig lidt mere seriøst.

rokken
18-01-2007, 23:08
Jeg er selv ved at lave en bøllehat - det er meget enkelt. Det er i merciceret bomuldsgarn og hæklenål 3.

Her er opskriften:
Lav 4 luftmasker
Saml dem til en ring med en kædemaske
Lav en luftmaske
Lav 10 fastmasker i ringen, saml med en kædemaske
2. omgang: Luftmaske, *1 fm, 2 fm i samme m*, gent fra * til * omg. ud, saml med km
3. omgang:Lm, *2 fm 2 fm i samme m,* gent fra * til * omg. Ud, saml med km

Fortsæt med at øge med en maske for hver omgang mellem hver udtagning
Når cirklen måler 17-18 cm i diameter hækles 9 cm rundt i fm, fra hvor udtagningerne slutter
Derefter hækles en omgang hvor der tages ud i hver 6. maske
Derefter en omgang hvor der tages ud i hver 7. maske
6 omgange uden udtagninger
Vend hatten og hækl en omgang fastmasker fra vrangen.

Lav evt hatten i 4-5 forskellige farver og skift farve for hver/hver anden omgang.

rokken
18-01-2007, 23:09
Tasker! Der er ikke noget enklere end en lille skuldertaske med strop, og du behøver ikke at have et mønster at følge. Bare find på noget selv - det er sjovt! Hækl et rektangulært stykke i dine yndlingsmasker, fold det og hækl sammen i siderne med fastmasker. Slå f.eks. 5 masker op og hækl stroppen så lang, som du vil have den. Eksperimentér med knapper, blomster og anden pynt. Hvis du hækler i uldgarn, kan du filte i vaskemaskinen.

rokken
18-01-2007, 23:10
Mange tak for alle svarene!

Jeg skal vist have fat i en større hæklenål, for at hitte rundt i den bøllehat. Synes i hvert fald det er meget svært at komme i gang med den.

Tasken lyder som en god rigtig god ide. Så kan jeg få hæklingen godt i fingrene og stadig lave noget brugbart. (Halstørklæder er så kedelige!

rokken
18-01-2007, 23:10
God fornøjelse! Jeg glæder mig til at se resultatet

rokken
18-01-2007, 23:51
Hej Allesammen

I får lige et lille hurtig piv fra mig, men mener at jeg kan huske at nogen søgte små bamser el. hvad det nu var og fandt lige dem her, i min rodekasse. *G*

http://show.7ya.ru/private.aspx?RubrID=114067 (http://show.7ya.ru/private.aspx?RubrID=114067)

Kan I have en god dag.

rokken
18-01-2007, 23:51
Nøj... Bare lidt trist, at det er så svært at læse teksten (n) (H) <--- hov, det var kun det første billede, som var et problem

Min ene bamse skal KLART have en hat

rokken
18-01-2007, 23:52
Åh hvor er den elefant og bamse nuttet.

Tak for linket, der er jo mange sjove ting på den side bla. synes jeg de hæklede engle som er lavet på gammeldagse klemmer er sjove.

rokken
18-01-2007, 23:57
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at lære at hækle sådan rigtigt. Jeg begyndte engang på et sjal (meeeget optimistisk ), men kom ikke så langt.
Jeg kan det helt basis, men kunne godt tænke mig en trin for trin vejledning udi hæklingens kunst. Det skal jo så siges at jeg slet ikke kan forstå en hækleopskrift, men det kunne jeg måske lære ved jeres hjælp
Har jo set nogle af jeres hæklede tøjdyr, og kunne rigtigt godt tænke mig at kunne lave sådan nogle

rokken
18-01-2007, 23:57
Jeg vil da gerne hjælpe dig i det omfang det er muligt.
Nu bor vi et stykke fra hinanden, men jeg har faktisk en super bog hvori man kan se basistingene. Greb om nålen, masker osv er fotograferet.

Hvis du har en stor indbakke, kan jeg scanne noget af det ind og sende. Hvis du vil have læren siddende ved siden af så send mig lige en PB, jeg har faktisk en mulighed i morgen og selfølgeligt senere.

Hilsen en anden Marie

Nu skal jeg til at lave dyr i Nålefilt!!! Så det kan være jeg skal have hjælp den anden vej!

rokken
18-01-2007, 23:58
Iih hvor er det sødt af dig (H) Jeg har en stor indbakke (tror jeg nok), så ville da blive meget glad for lidt billeder. Jeg kan ikke imorgen, men måske skulle vi begge bare prøve uden hinanden, og hvis vi er helt umulige, kan vi jo mødes en dag Hjælper ihvertfald også gerne dig med nålefilten

JanneKis
08-02-2007, 21:46
Hey - jeg har en bog liggende som pdf-fil
Jeg kan sende den til dig - hvis jeg får din mail
Der er nemme opskrifter og billeder af hvordan man laver de forskellige masker

Var det noget?

Knus JanneKis

heidi73
08-05-2007, 22:13
hejsa
jeg er nybegynder i hækleskole bogen. jeg kan ikke hitte ud af de der vendemasker i muslingemønsteret.... hjælp?
tror osse der er en fejl i bogen, da den knopmønster trøje ikke er afbilledet men billedet ligner alm stangmasker, lidt en skam min datter synes jeg skulle lave den til hende. knus heidi73

conniea
31-08-2009, 20:07
Hej nu når der er gang i nybegynder snakken, vil jeg gerne spørg om der er nogen der kender en god opskrift eller likn til free form hækling/strik?
Venlig hilsen
conniea

conniea
31-08-2009, 20:11
Hej
nu når der er gang i nybegynder snakken, vil jeg gerne spørg om der er nogen der kender en god opskrift eller link til free form hækling/strik?
kunne godt tænke mig at prøve at lave et sjal, men kan ikke rigtig komme i gang.

Venlig hilsen
conniea (k)

Strikkelene
31-08-2009, 21:37
Jeg har lige læst, at der er nogen, der bruger 3 luftmasker til at vende med i stangmasker, dobbelte- eller flerdobbelte stangmasker. Jeg vender altid med 2 luftmasker. Undtagen ved kædemasker, fastmasker og halve stangmasker, hvor jeg vender med 1 luftmaske. Det fungerer da fint hos mig.

HTHS
21-09-2009, 08:54
Jeg har prøvet med både to og tre luftmasker, når jeg vender i arbejde med dobbelt stangmasker. Tre luftmasker resulterede i et underligt lufthul, synes jeg. Det virkede, som om det hele blev for løst. Så prøvede jeg med to, og det blev meget pænere og mere fast at se på.

HTHS

klasus
30-10-2009, 16:47
Links er og bliver noget bæ......... UNDTAGEN NÅR DE VIRKER ....... ((O))

Desværre ender linkene i denne tråd blindt - hvilket betyder, at vi skal på arbejde - slette alle tråde med blinde link.

Men her er et link der virker:

http://www.garnstudio.com/lang/dk/skole/hekle_index.php

hundeuld
31-10-2009, 19:13
(H)Så er der fjernet døde link

xanadue
04-07-2010, 17:18
jeg har købt bogen Amigurumi af Annie Obaachan

http://www.saxo.com/search/search.aspx?keyword=amigurumi

det er små hurtige projekter, og de ser ikke så kompliceret ud. måske ville det være noget for din niece ?

man kan også få hæklenåle i mange udgaver, jeg har set nogle, som er regnbuefarvet, da jeg var på håndarbejdsmesse i fredericia. de var super flotte, og dem ville hun helt sikkert falde for :-)

Ærø
05-03-2011, 01:08
Jeg lærte at hækle karklude :-) synes det er et godt sted at starte for det er et overskueligt arbejde - og man kan få dem rigtig fine med picotkant :-) og at Tælle er den eneste måde at være sikker på man har samme antal masker - og når man kun skal tælle til 30 så er det også overskueligt :-)
desuden holder jeg meget af karklude (og små køkken-håndklæder) der er hæklet i bomuldsgarn - i en farve der matcher mit køkken :-)