Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 89

Emner: Farvetråden

Hybrid View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Mosterkoster Gæst
    Nette, kan se det for mig, på vej til bageren.

    Det var ikke et dumt spørgsmål, Nette, for det er jeg da også interesseret i at vide. Har ikke prøvet den del af verden, heller.

    Men det er godt nok blevet flot.

  2. #2
    Hjørdis Jensen Gæst
    Flotte farver blev det, er det pulverfarve du rører op. Gad vide om man også ku' farve med plantedele i microen , med samme effekt ? Selvfølgelig nok med blødere nuancer.
    Silkefarve ( lanasyn ) kan vel også benyttes. Ja, der er mange spørgsmålstegn.
    Det må jo altsammen komme an på en prøve, men din prøve havde da et godt udfald

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Lad os endelig få en fotoserie, for det der lyder til at det kan være noget der kan overkommes i en fart.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Ja, ja, grin I bare. Det gjorde de også dem der skulle hente morgenbrød inde ved købmanden, som er min nabo. Her er et rend når det er weekend, lige forbi huset, så.....jeg så kun lutter glade mennesker kl.7

    Nå, garnet var hvidt, og det blev lagt på en plasticpose. Herefter kom jeg farven på ved at hælde det forsigtigt, der hvor jeg ville have det. Man kan bruge ske, pipette eller andet, men vi skal jo også være færdige,,,,,
    Herefter ned i glasskålen med låg, ind i ovnen, ud og køle af, vaskes, tørres, strikkes, nydes....
    Farverne kan bruges til alle vegetabilske og animalske fibre, så der er frit slag. Man kan fiksere i mikro ovn, ovnen, koldfiksere, male direkte på trend eller strikketøj m.m. Det har ingen ende eller begrænsning.
    Fede farver siger jeg bare.
    Strikke Marie
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 12-04-2008 kl. 08:27 Årsag: stavefejl

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    17 Mar 2007
    Geografisk sted
    Bevtoft
    Indlæg
    90
    Øj hvor lækre farver - vil du ikke lige skrive og tage et billede når du forsøger dig med det grå garn. Tak
    - medlem af Krea Syd

  6. #6
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser

    Nå, garnet var hvidt, og det blev lagt på en plasticpose. Herefter kom jeg farven på ved at hælde det forsigtigt, der hvor jeg ville have det. Man kan bruge ske, pipette eller andet, men vi skal jo også være færdige,,,,,
    Herefter ned i glasskålen med låg, ind i ovnen, ud og køle af, vaskes, tørres, strikkes, nydes....
    Bare vent til i morgen tidlig, så er det rygtedes, og hele byen står udenfor indkørslen og venter....

    Skal det forstås sådan, at du har gang i MERE end een farve? Altså en gul, en mørkegrøn og en lysegrøn? Eller er det mængden af farve, du drypper på, der afgør intensiteten?

    Det ligner rigtig meget det kaunigarn, jeg strikkede bluse af i sidste måned.

    Jeg glæder mig til at se, hvad det bliver til. :-)

    Nette

  7. #7
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Nette Se meddelelser
    Skal det forstås sådan, at du har gang i MERE end een farve? Altså en gul, en mørkegrøn og en lysegrøn? Eller er det mængden af farve, du drypper på, der afgør intensiteten?
    Næ hov! Nu kan jeg også se noget blå i det!

    Nette

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Nette: Jeg har arbejdet med to farver her på hvidt garn. Gul og blå. Jeg gør som ved akvarel maling. Altid påføre det lyseste lag først og så bygge op derefter. Gul og blå blandet sammen giver grøn, så alt efter hvor grøn eller blågrøn jeg vil have det færdige resultat kommer jeg blå farve på det gule. Enkelte områder kom jeg mere blå end gul, så giver det mere petrolgrøn/-blå farve.


    Strikke Marie

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Lidt inspiration fra mødet med væver Mette Birckner.Der var samtale om farvers betydning i kunstværkerne belyst gennem malerier og vævninger.
    Et dejligt inspirerende foredrag, hvor jeg gik hjem med lyst til at prøve en hel masse af både med vævning og farvning.
    Vi så eksempler fra kunstnere der kun brugte de sort/hvide nuancer, over kunstnere der lod sig inspirere af lyset nordpå, naturen og sidst kontrasterne.
    Mette Birchner udstiller i Fredens kirkes sognehus i Odense indtil 8.maj, hvis nogle er interesserede? Det er både malerier og vævninger.
    Her er et par eksempler fra hendes vævninger.
    En blomst er vævet af svensk hørtråd og norsk kunstvævegarn, der kun bliver smukkere med tiden.
    Hun er en meget pertentlig kunstner, og selv kanter og ophæng er detaljer, der var gennemtænkte.
    Det lille hovede havde en meget flot kant bestående af små bitte knuder.
    Hilsen Elisabeth og Strikke Marie

    væv og garn 001.jpg

    væv og garn 005.jpg

    væv og garn 002.jpg

    væv og garn 008.jpg
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 22-04-2008 kl. 22:21 Årsag: Fejl

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Her er lige nogle meget uskarpe billeder af farveprøver fra Ingeborg Muhle Henningensens plantefarvningsprøver. De hænger permanent på Hørvævsmuseet i Krengerup. Jeg vil blot vise det store udvalg til de, der er interesserede i plantefarvning, og forsøger at tage nye billeder næste gang jeg kommer forbi. Der var dårligt lys, så indstillingen er forkert.
    En meget stor og interessant samling.
    Hørvævsmuseets aftenskole holder plantefarvningskursus i uge 30 - bare hvis du er interesseret?
    Hilsen Strikke Marie og Elisabeth

    væv og garn 014.jpg

    væv og garn 013.jpg

    væv og garn 010.jpg

    væv og garn 011.jpg

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •