Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 9 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 89

Emner: Farvetråden

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Farvetråden

    Så er de første eksperimenter igang - og det bliver ikke de sidste. Det er sjovt det her - rigtig sjovt.
    Inspireret af Canterburys forsøg med at farve i micro ovnen, var det bare hjem, vinde garn på haspetræ, finde "ufo pulveret (uha, det er 10 år gammelt kunne jeg se på notaen), og så gik den lille kemiker igang.
    Jeg har forsøgt med et enkelt nøgle Qualitas strømpegarn, så kan der lige blive et par børne sokker. Farverne er fra Karen Noe - Promx Reaktiv Farve.
    Garnet blev vasket let, lagt i vand med citronsyre, og herefter blev der dannet en urea blanding. Lidt af blandingen blev brugt til at opløse farvepulveret i, og så var det bare at fordele farven forsigtigt ind i det let våde garn.
    Herefter i en glasskål med låg - ind i microovnen ca 1½ min v 750WW.
    Herefter stod det natten over i glasskålen med låg på.
    Garnet blev vasket, og skyllet.
    Voila!

    Farvning1 001.jpg

    Farvning1 002.jpg

  2. #2
    Ulla P Gæst
    WOW
    Dét ser godt nok flot ud - og spændende - og det lyder enkelt.

    Kan du ikke tage en fotoserie med beskrivelse næste gang du farver - og oplyse, hvad farverne (produktet) hedder - og hvor man kan købe farverne?

    Umiddelbart minder systemet mig om dét at farve med Kool Aid.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    med Ulla P.
    og Julemor

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Jo, det skal jeg gøre. Ville også have gjort det, men måtte lige prøve om farverne overhovedet ville bide på garnet. Der stod, at de godt kunne blive for gamle. Og de er jo absolut ved at være senior ufoer.
    -og så blev jeg jo vildt begejstret over at det var så nemt.
    Strikke Marie

  5. #5
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser
    Garnet blev vasket, og skyllet.
    Voila!
    Hvor er det flot. Jeg kunne ikke lade være med at grine.- Nu er det rimelig tidligt på morgenstunden, men hvor må folk have gloet en ekstra gang, når de på vej til bageren efter rundstykker, kunne følge en voksen kvinde rende rundt i forhaven og tage billeder af en busk med et bundt garn på. :-)

    Nu spørger jeg nok lidt dumt. Men garnet var ensfarvet fra start af, ikke?
    Hvordan er der kommet det farveskift i det, når det hele har været i samme skål med farve?

    Nette

  6. #6
    Mosterkoster Gæst
    Nette, kan se det for mig, på vej til bageren.

    Det var ikke et dumt spørgsmål, Nette, for det er jeg da også interesseret i at vide. Har ikke prøvet den del af verden, heller.

    Men det er godt nok blevet flot.

  7. #7
    Hjørdis Jensen Gæst
    Flotte farver blev det, er det pulverfarve du rører op. Gad vide om man også ku' farve med plantedele i microen , med samme effekt ? Selvfølgelig nok med blødere nuancer.
    Silkefarve ( lanasyn ) kan vel også benyttes. Ja, der er mange spørgsmålstegn.
    Det må jo altsammen komme an på en prøve, men din prøve havde da et godt udfald

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Lad os endelig få en fotoserie, for det der lyder til at det kan være noget der kan overkommes i en fart.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Ja, ja, grin I bare. Det gjorde de også dem der skulle hente morgenbrød inde ved købmanden, som er min nabo. Her er et rend når det er weekend, lige forbi huset, så.....jeg så kun lutter glade mennesker kl.7

    Nå, garnet var hvidt, og det blev lagt på en plasticpose. Herefter kom jeg farven på ved at hælde det forsigtigt, der hvor jeg ville have det. Man kan bruge ske, pipette eller andet, men vi skal jo også være færdige,,,,,
    Herefter ned i glasskålen med låg, ind i ovnen, ud og køle af, vaskes, tørres, strikkes, nydes....
    Farverne kan bruges til alle vegetabilske og animalske fibre, så der er frit slag. Man kan fiksere i mikro ovn, ovnen, koldfiksere, male direkte på trend eller strikketøj m.m. Det har ingen ende eller begrænsning.
    Fede farver siger jeg bare.
    Strikke Marie
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 12-04-2008 kl. 08:27 Årsag: stavefejl

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    17 Mar 2007
    Geografisk sted
    Bevtoft
    Indlæg
    90
    Øj hvor lækre farver - vil du ikke lige skrive og tage et billede når du forsøger dig med det grå garn. Tak
    - medlem af Krea Syd

Side 1 af 9 12345 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •